Przejdź do głównej zawartości

Premiera gry "Metamorphosis", Franc Kafka wchodzi do gry komputerowej



Franz Kafka wchodzi do gry… komputerowej. Premiera pierwszego zwiastuna produkcji pt. “Metamorphosis” opartej na twórczości pisarza z Pragi


Literatura Franza Kafki inspiruje twórców. W grze warszawskiego studia Ovid Works gracz wcieli się w rolę Gregora Samsy, który pewnego dnia budzi się jako insekt.



Opowiadanie Franza Kafki pt. Przemiana zostało opublikowane w 1915 roku. Przedstawia historię sprzedawcy Gregora Samsy, który pewnego dnia budzi się - ku własnemu zdumieniu i przerażeniu ― w ciele insekta. Historia stała się przedmiotem wielu dyskusji i interpretacji.

Franz Kafka w kulturze

“Przemiana” była wielokrotnie ekranizowana i poddawana licznym analizom. Jest uznawana za jedno z najlepszych dzieł Kafki, a nawiązania do niej pojawiały się w różnych, często niespodziewanych miejscach.

Satyryczny film Franz Kafka's It's a Wonderful Life Petera Capaldiego, w którym autor szuka inspiracji do napisania właśnie tej noweli, został w 1994 roku nagrodzony Oscarem i Nagrodą BAFTA. Znany japoński pisarz Haruki Murakami poświęcił Kafce jedno z opowiadań w zbiorze Mężczyźni bez kobiet, próbując w nim odpowiedzieć na pytanie o losy Gregora Samsy, gdyby obudził się nie w ciele robaka, lecz z jego świadomością.

“Metamorphosis” jako gra komputerowa


Teraz z intrygującą historią zmierzyli się twórcy gier z warszawskiego studia Ovid Works. Punkt wyjścia jest ten sam ― gracz wcielający się w rolę Gregora budzi się w ciele insekta - ale od tego miejsca historia krąży też wokół procesu Józefa K. z książki pod tym samym tytułem czy innej pracy Kafki ― Zamek.



Gracz wyrusza wraz z Gregorem w pełną humoru i niezwykłych postaci podróż, by odkryć prawdziwą naturę swojej metamorfozy, zajrzeć w głąb siebie i odnaleźć odkupienie.

Zwiastun Metamorphosis:

Ta niezwykła historia powstała w studiu Ovid Works na potrzeby gry z gatunku puzzle platforming adventure, w której poza inspiracją znaną opowieścią pojawia się oryginalna rozgrywka. Gregor trafia do świata, który przytłacza go rozmiarami. Kałamarz staje się nagle potężną barierą, a plama inkaustu niebezpieczną przeszkodą - i jednocześnie przydatną, bo oblana tuszem pionowa ściana pozwoli się na nią wspiąć. Podstawą gry jest eksploracja i rozwiązywanie zagadek logicznych. Uważna obserwacja otoczenia oraz dodatkowe ujęcie kamery "z góry" pozwala lepiej rozeznać się w środowisku i wykorzystać je do własnych potrzeb. By przedostać się dalej, gracz musi wchodzić w interakcję z otoczeniem, wykorzystywać ciecz do ułatwiania sobie wędrówki po stromych i śliskich powierzchniach, przestawiać takie elementy jak pokrętło w radiu, ale i wykazać się zręcznością przy platformowych sekwencjach.

Zależało nam na połączeniu gry przygodowej i zręcznościowej, która będzie miała głęboko osadzoną historiępowiedział Zaq Chojecki, reżyser gry. ― Wszystkie zagadki wynikają ze skali i mobilności bohatera oraz z dziwnego świata literackiego Kafki.

To niezwykła wędrówka przez trzy światy. Jeden to ten prawdziwy, doskonale nam znany, choć przytłaczający dla robaka - powierzchnia stołu czy wnętrze szuflady. Drugi to ukryty, tajemniczy świat owadów - zapomniane przestrzenie między ścianami i pod podłogą, zakurzone przesmyki, dziwne obszary zamieszkane przez inne insekty. I wreszcie trzeci, stworzony przez abstrakcyjne miejsca, takie jak automatycznie sortująca się szafa z dokumentami. Na swej drodze Gregor napotka wiele wyzwań, pułapek, ale i niezwykłych stworzeń, których pomoc może okazać się nieodzowna.

 

Historia:

Gregor Samsa obudził się pewnego dnia i odkrył, że świat wokół niego urósł do gigantycznych rozmiarów... nie, tak naprawdę to on się skurczył do postaci insekta. Tym, co nie dawało mu spokoju, był list z organizacji zwanej Wieżą. Obiecano mu pracę, ale musi skontaktować się z Josephem, oficjelem wyższego rzędu i swoim licealnym przyjacielem, który ma mu zdradzić więcej. Tylko jak to zrobić, gdy świat nagle stał się tak przytłaczającym, niegościnnym miejscem?

Kluczowe cechy gry:

       Tajemnicza metamorfoza - Gregor Sansa musi odkryć, dlaczego stał się insektem i jak może wrócić do swojej właściwej postaci.
       Ręcznie malowane tekstury - wszystko, co widać na ekranie, jest dziełem ludzkiej ręki.
       "Dwuwarstwowa" narracja - jedna rozgrywająca się "wewnątrz" świata Gregora i jedna tocząca się "na zewnątrz". Gracz nie może wchodzić w interakcje z postaciami z tej drugiej, ale wpływając na pierwszą decyduje o ich losach.
       Oryginalne łamigłówki logiczne - kluczem do ich rozwiązania jest uważna obserwacja i wykorzystanie dodatkowe kamery pokazującej miejsce z pewnego oddalenia.
       Swobodna eksploracja - w ramach kolejnych miejsc gracz ma dużą swobodę poruszania się, ale musi sobie pomóc - umiejętne wykorzystanie plamy miodu pozwala "posmarować" śliską powierzchnię, po której można się dostać we wcześniej niedostępne miejsce.
       Świat w mikroperspektywie - główny bohater stawia czoła światu, który go dosłownie przerasta i przytłacza



Metamorphosis ukaże się na PC, PlayStation 4, Xbox One i Nintendo Switch jesienią 2019 roku.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

WARTE PRZECZYTANIA! CZYLI CIEKAWE ARTYKUŁY, INSPIRACJE I NIE TYLKO!

"Zapomniane niedziele" - Valèrie Perrin

Książka "Zapomniane niedziele" autorstwa Valèrie Perrin jest powieścią z kategorii literatury pięknej. Autorka ciekawie, bo od pierwszych stron trudno oderwać się od lektury, opisała historię życia jednej z głównych bohaterek Hélène Hel i opowiadającej historie Justine Neige.  Justine  jest narratorką w książce. Jest młod ą  dziewczyn ą  pracując ą  jako opiekunka w domu starości "Pod Hortensjami". Tam też poznaje i zaprzyjaźnia się z  Hélène, którą się opiekuje.  Hélène opowiada historię swojego życia, którą na proźbę wnuka  Hélène, Justine zapisuje w niebieskim zeszycie. I tak własnie, poprzez zapiski młodej opiekunki poznajemy ciekawą historię całego życia  Hélène Hel, a jest ona niesamowita.  Opowiedziała mi całe swoje życie, choć w formie rozsypanej układanki. Jak gdyby dała mi w prezencie najpiękniejszy przedmiot ze swojego domu, ale przedtem rozbiła go niechcący na tysiąc kawałków. Ponadto zapiski zamieszczone w książce, popr...

"Ania z Szumiących Topoli" Lucy Maud Montgomery

Tytuł: Ania z Szumiących Topoli Tytuł oryginału: Anne of Windy Poplars Autor: Lucy Maud Montgomery Wydawnictwo: Literackie Rok wydania: 2005 Liczba stron: 368 Moja ocena: 5.5/6 "Ania z Szumiących Topoli" kolejna, czwarta książka z cyklu opowieści o rudowłosej i niezwyklej Ani Shirley. Książka opowiada o trzech latach jakie główna bohaterka spędziła w Summerside. Ania po ukończonych studiach i zaręczynach z Gilbertem, otrzymała posadę dyrektorki w szkole w Summerside. Zamieszkała w Szumiących Topolach, w wynajętym pokoiku w domu dwóch wdów.  W Summerside Ania przeżyła trzy wspania ł e lata. Poznała i zaprzyjaźnia się z wieloma ciekawymi osobami. Jednak początki dla Ani nie były łatwe, gdyż musiała zmierzyć się z rodzin ą Pringle' ó w, stanowiących większość mieszkańców Summerside, trzymającą i wspierającą się razem oraz panującą niepodzielnie w tej ma ł ej mieścinie. Rodzina Pringle ' ó w chciała, aby na stanowisku dyrektora tamtejszej sz...