Franz Kafka wchodzi do gry… komputerowej. Premiera pierwszego zwiastuna produkcji pt. “Metamorphosis” opartej na twórczości pisarza z Pragi
Literatura Franza Kafki inspiruje twórców. W grze warszawskiego studia Ovid Works gracz wcieli się w rolę Gregora Samsy, który pewnego dnia budzi się jako insekt.
Opowiadanie Franza Kafki pt. Przemiana zostało opublikowane w 1915
roku. Przedstawia historię sprzedawcy Gregora Samsy, który pewnego dnia budzi
się - ku własnemu zdumieniu i przerażeniu ― w ciele insekta. Historia stała się
przedmiotem wielu dyskusji i interpretacji.
Franz Kafka w kulturze
“Przemiana” była wielokrotnie
ekranizowana i poddawana licznym analizom. Jest uznawana za jedno z najlepszych
dzieł Kafki, a nawiązania do niej pojawiały się w różnych, często
niespodziewanych miejscach.
Satyryczny film Franz Kafka's It's a Wonderful Life Petera Capaldiego, w którym
autor szuka inspiracji do napisania właśnie tej noweli, został w 1994 roku
nagrodzony Oscarem i Nagrodą BAFTA. Znany japoński pisarz Haruki Murakami poświęcił
Kafce jedno z opowiadań w zbiorze Mężczyźni
bez kobiet, próbując w nim odpowiedzieć na pytanie o losy Gregora Samsy,
gdyby obudził się nie w ciele robaka, lecz z jego świadomością.
“Metamorphosis” jako gra komputerowa
Teraz z intrygującą historią
zmierzyli się twórcy gier z warszawskiego studia Ovid Works. Punkt wyjścia jest
ten sam ― gracz wcielający się w rolę Gregora budzi się w ciele insekta - ale
od tego miejsca historia krąży też wokół procesu Józefa K. z książki pod tym
samym tytułem czy innej pracy Kafki ― Zamek.
Gracz wyrusza wraz z Gregorem w pełną
humoru i niezwykłych postaci podróż, by odkryć prawdziwą naturę swojej
metamorfozy, zajrzeć w głąb siebie i odnaleźć odkupienie.
Zwiastun Metamorphosis:
Ta niezwykła historia powstała w
studiu Ovid Works na potrzeby gry z gatunku puzzle platforming adventure, w
której poza inspiracją znaną opowieścią pojawia się oryginalna rozgrywka.
Gregor trafia do świata, który przytłacza go rozmiarami. Kałamarz staje się
nagle potężną barierą, a plama inkaustu niebezpieczną przeszkodą - i jednocześnie
przydatną, bo oblana tuszem pionowa ściana pozwoli się na nią wspiąć. Podstawą
gry jest eksploracja i rozwiązywanie zagadek logicznych. Uważna obserwacja
otoczenia oraz dodatkowe ujęcie kamery "z góry" pozwala lepiej
rozeznać się w środowisku i wykorzystać je do własnych potrzeb. By przedostać
się dalej, gracz musi wchodzić w interakcję z otoczeniem, wykorzystywać ciecz
do ułatwiania sobie wędrówki po stromych i śliskich powierzchniach, przestawiać
takie elementy jak pokrętło w radiu, ale i wykazać się zręcznością przy
platformowych sekwencjach.
―
Zależało nam na połączeniu gry przygodowej i zręcznościowej, która będzie miała
głęboko osadzoną historię ― powiedział Zaq Chojecki, reżyser gry. ― Wszystkie zagadki wynikają ze skali i mobilności bohatera oraz z dziwnego
świata literackiego Kafki.
To niezwykła wędrówka przez trzy światy.
Jeden to ten prawdziwy, doskonale nam znany, choć przytłaczający dla robaka -
powierzchnia stołu czy wnętrze szuflady. Drugi to ukryty, tajemniczy świat
owadów - zapomniane przestrzenie między ścianami i pod podłogą, zakurzone
przesmyki, dziwne obszary zamieszkane przez inne insekty. I wreszcie trzeci,
stworzony przez abstrakcyjne miejsca, takie jak automatycznie sortująca się
szafa z dokumentami. Na swej drodze Gregor napotka wiele wyzwań, pułapek, ale i
niezwykłych stworzeń, których pomoc może okazać się nieodzowna.
Historia:
Gregor Samsa obudził się pewnego
dnia i odkrył, że świat wokół niego urósł do gigantycznych rozmiarów... nie,
tak naprawdę to on się skurczył do postaci insekta. Tym, co nie dawało mu
spokoju, był list z organizacji zwanej Wieżą. Obiecano mu pracę, ale musi
skontaktować się z Josephem, oficjelem wyższego rzędu i swoim licealnym przyjacielem,
który ma mu zdradzić więcej. Tylko jak to zrobić, gdy świat nagle stał się tak
przytłaczającym, niegościnnym miejscem?
Kluczowe cechy gry:
●
Tajemnicza
metamorfoza - Gregor Sansa musi odkryć, dlaczego stał się insektem i jak może
wrócić do swojej właściwej postaci.
●
Ręcznie
malowane tekstury - wszystko, co widać na ekranie, jest dziełem ludzkiej ręki.
●
"Dwuwarstwowa"
narracja - jedna rozgrywająca się "wewnątrz" świata Gregora i
jedna tocząca się "na zewnątrz". Gracz nie może wchodzić w interakcje
z postaciami z tej drugiej, ale wpływając na pierwszą decyduje o ich losach.
●
Oryginalne
łamigłówki logiczne - kluczem do ich rozwiązania jest uważna obserwacja i
wykorzystanie dodatkowe kamery pokazującej miejsce z pewnego oddalenia.
●
Swobodna
eksploracja - w ramach kolejnych miejsc gracz ma dużą swobodę poruszania się,
ale musi sobie pomóc - umiejętne wykorzystanie plamy miodu pozwala
"posmarować" śliską powierzchnię, po której można się dostać we wcześniej
niedostępne miejsce.
●
Świat w
mikroperspektywie - główny bohater stawia czoła światu, który go dosłownie
przerasta i przytłacza
Metamorphosis ukaże się na PC,
PlayStation 4, Xbox One i Nintendo Switch jesienią 2019 roku.
Komentarze
Prześlij komentarz
Dziękuję wszystkim za odwiedziny i komentarze, które zawsze chętnie czytam i na które staram się w miarę możliwości odpowiadać:-)